Jøye meg! Det er snart desember, adventstid og julekalender. Vi har gledet oss lenge til å presentere årets retoriske julekalender.

Det er mye som skal forhandles rundt jul. Hvem skal holde tale på julebordet, hvor mye skal man bruke på julegaver, hvor skal man feire jul, hva skal man spise, var det innafor å danse så tett med kollegaen på det julebordet, hvem skal ta ansvar for pepperkakebaking, hvordan skal huset pyntes, hvem sin skyld er det egentlig at pepperkakebakinga ble lagt til dagen etter julebordet, må man bytte til julematter på badet, må man ha duk for at det skal bli fest, hvem skal ta seg fri fra jobben for å dra på grøtfest i barnehagen, når er det greit å sette på julemusikk og skal man, eller skal man ikke, servere alkohol til julemiddagen? …og mye, mye, mye, mye mer.

Fra oss, og Aristoteles, er vår adventsgave til dere en adventskalender med 28 måter å vinne julens forhandlinger på. For å overbevise trenger du argumenter. Og når du argumenterer sier du ikke bare hva du vil at noen skal gjøre eller mene, du sier også hvorfor. Tro oss, det fungerer mye bedre.

Et argument har tre hoveddeler; en påstand, et belegg og en hjemmel. Påstanden er det du forsøker overbevise noen om. For eksempel kan du påstå at du burde følge Retorikkbyråets adventskalender. Belegget er begrunnelsen for påstanden. Det er svaret på spørsmålet og henger sammen med påstanden med ordet fordi. Du burde følge Retorikkbyråets adventskalender fordi du det gjør deg klokere. Videre kommer hjemmelen. Det er en slags regel som binder påstanden og belegget sammen. Man kan for eksempel si at «du bør følge Retorikkbyråets adventskalender fordi det gjør deg klokere, og vi bør gjøre mer av det som gjør oss kloke».

Vi vet at der vanligvis bare er 24 luker i en adventskalender, men Aristoteles har definert 28 måter å argumentere på. Og siden Aristoteles kom før Jesusbarnet, begynner vi Retorikkbyråets adventskalender allerede i morgen. Følg med, så blir du kanskje litt klokere.

Please follow and like us:
0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *