Er det flere enn meg som begynner å kjenne at hjemmekontoret begynner å gnage på selvdisiplinen? At dere oftere og oftere kommer litt seinere i gang enn planlagt og tar litt lengre pauser enn dere hadde tenkt? At dere oftere og oftere sitter etter det som skulle vært endt arbeidsdag og ikke har jobba alle timene deres, gjort alle oppgavene deres? At det er mer og mer som må jobbes inn på kveldstid etter at ungene endelig er i seng? Fortvil ikke: Agnes Ravatn har svaret!

Vi tenker ofte på retorikk som kunsten å overbevise andre, men det er også kunsten å overbevise seg selv. Det er selvfølgelig vanskeligere å overbevise seg selv enn å overbevise andre. Utfordringen er at vi har lettere for å se svakhetene i vår egen argumentasjon. Jeg ser gjerne for meg Donald (Duck, ikke Trump) når jeg ser for meg «jeg til meg»-retorikk. Donald som lurer på om han skal dra på jobb eller fisketur. Rundt hodet hans flakser engle-Donald og djevel-Donald. Djevel-Donald vinner, som regel.

Men, som sagt, Agnes Ravatn har svaret – i en herlig liten 100-siders bok. Hun har vel egentlig skrevet boka til sitt kattevideokonsumerende, ikkeproduserende hjemmekontorselv. På et eller annet tidspunkt ble hun så lei av å gjøre noe annet enn det hun burde, at hun leste seg opp på all den forskninga hun fant om hva det er som får folk til å ta de kloke valgene. Resultatet var en perle av en selvhjelpsbok: Operasjon sølvdisiplin.

Boka er fra 2014, så det kan godt hende mange av dere har vært borti den allerede. De av dere som har det, kan med fordel ta den fram igjen nå. De av dere som ikke har vært borti den, kan med god samvittighet sette av litt hjemmekontortid til å kikke på den istedenfor youtubefilmer om hvordan man fletter kurver og setter surdeigsstarter. Morsom, er den. Og ærlig. Og forskningsbasert. Dessuten er den skrevet på nynorsk, noe som av en eller grann gjør at jeg blir enda mer overbevist.


Og den aller største fordelen er selvfølgelig at du slipper å overbevise deg selv, du kan la Agnes Ravatn gjøre det for deg!

Her er de tre første av 30 oppsummerende råd hun byr på:

  1. 10-minuttsregelen: Legg inn ti minutts venting på alle freistingar som dukkar opp. Ventetida kjølar ned systemet ditt, og kanskje viser det seg at du i mellomtida klarer å stå imot freistinga.
  2. 20-sekundsregelen: Skap fysisk distanse mellom deg og det som freistar. Legg fjernkontrollen til tv på badet, legg sjokoladen på loftet.
  3. Ikkje ha freistingar i huset. Fleire freistingar betyr fleire nederlag.
Ida Seljeseth

Ida Seljeseth
Retoriker

ida@retorikkbyraet.no

Please follow and like us: